Marian Draaisma, marketing in de zorg

Marketing Director bij Pluryn en Intermetzo | Specialist marketing in de zorg

Marian Draaisma

Keuzevrijheid leidt tot zorgmarketing. In 1987 wordt er in Nederland voor het eerst gesproken over marktwerking in de zorg. Het duurt tot 2005 voor de gereguleerde marktwerking een feit is. Zorgverzekeraars krijgen de regie in handen. Vanaf dat moment gaan de gesprekken in de zorg over inkoop, prijs en kwaliteit. De mondigheid van de cliënt ontwikkelt zich: ‘I want it all and I want it now’. De cure en de care moeten aan de bak. Strategisch marketingbeleid en positionering met klantgerichtheid als uitkomst wordt noodzaak. “Marketing helpt een organisatie om marktgericht te worden. Het invoeren van marketing als discipline in je organisatie vraagt naast visie ook mandaat en budget.”

Marian Draaisma is Marketing Director bij Pluryn, een zorgorganisatie die mensen behandeling en ondersteuning biedt bij het vergroten van kansen op een zo volwaardig en zelfstandig mogelijke plek in de samenleving. Ook bij complexe problematiek. Ruim 7000 medewerkers werken hier op dagbasis hard voor. Daarnaast is zij auteur van diverse publicaties waaronder de boeken uit de serie Power to the People: Marketing in de zorg, Online Marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg. Marian geeft lezingen over marketing en merkbeleid en treedt op als dagvoorzitter bij verschillende events, waaronder leiderschapsdagen voor medewerkers, (zorg)congressen, marketingplatforms, ledenbijeenkomsten en brancheverenigingen. Tot 2007 was zij eigenaar van een B2B marketing reclamebureau. Tevens is zij initiatiefnemer en voorzitter van het Europees netwerk van reclamebureaus Eurada.

“Je hebt een sterk merk als medewerkers er trots op zijn”

Marian’s derde boek  ‘Sterk merk in de zorg ‘ is onlangs verschenen. In het boek wordt duidelijk gemaakt dat alles en iedereen een merk is, of je wilt of niet. Ook als zorgorganisatie roep je een beeld op. Met associaties, positief of negatief. Het is dan de vraag of dat beeld klopt met de werkelijkheid. Een beeld dat je wel, of juist niet, graag uitstraalt. Het is dus niet de vraag of je met je merk aan de slag moet, maar hoe je dat aanpakt en hoe je zorgt voor een ‘sterk merk’ waar mensen graag bij horen.  “Mensen houden van merken. Ook in de zorg. Merken geven patiënten, medewerkers, verwijzers en zorginkopers herkenning, vertrouwen en houvast. Merken maken het leven gemakkelijk. Je weet wat je kunt verwachten én krijgt”, aldus Marian. Lees meer…

Marketing en online marketing in de zorg

Het eerste boek van de reeks Power to the people gaat over marketing in de zorg. Het  beschrijft hoe Pluryn invulling heeft gegeven aan het marketingproces en de omslag heeft gemaakt naar meer marktgerichtheid, klantgerichtheid en ondernemerschap. “Goede marketing die heeft geleid tot een consistent beeld van de organisatie dat wederom leidt tot het volhouden van een beleid of strategie. Dit vertaalt zich naar de gehele organisatie.”  Lees meer over het boek of bestel via Bol.com.

Het tweede boek van Power tot he People gaat over Online marketing in de zorg en verhaalt over de digitale zorgconsument en hoe het zorgveld en Pluryn daarop inspeelt. De vraag die daarbij speelde is hoe adequaat in te spelen op snel veranderende omstandigheden zoals: Naming en shaming en crisis communicatie en online branding.  In het virtuele werkveld is de dialoog en samenwerking tussen mensen en organisaties volledig veranderd. “Iedereen praat met iedereen’. Mensen klikken, liken, posten en reageren met hun pc, laptop of smartphone dat het een lieve lust is en dat heeft ook voor zorgorganisaties grote consequenties.” Meer informatie over het boek en de aanschaf ervan is hier te vinden.